19. juni 2007

#19: Virtuelle verdener

Virtuelle verdener er simulert virkelighet der man omgås andre ved å opprette en avatar. Tradisjonelt har man kommunisert med andre ved hjelp av chat, men nå blir det stadig vanligere med stemmebasert kommunikasjon (VOIP).

Virtuelle verdener kan grovt deles i to typer:
  • MMORPG, “Massive multiplayer online role-playing game” – Ligner på tradisjonelle dataspill i rollespill-sjangeren. Man får oppdrag som må løses, og man tjener penger og erfaringspoeng. Man må i stor grad løse oppgaver i samarbeid med andre spillere for å gjøre framskritt. Det største er i dag World of Warcraft med over 1.5 millioner spillere bare i Europa.
  • Virtuelle verdener som har til hensikt å simulere virkeligheten. Her er målet å treffe venner og omgås i ulike sosiale sammenhenger; på konsert, utstilling, på pub osv. Ofte med valuta som kan veksles over i “virkelige” penger. Penger brukes til å kjøpe å selge ting som klær (til avataren) og eiendom. Second Life og Entropia universe er to eksempler.

Oppdagelsestur

Se denne introduksjonsvideoen om Second Life:




Les om World of Warcraft på Wikipedia



Utforskingsoppgave
  1. Gå til Second Life og opprett en bruker.
    Denne danske videoen viser deg hvordan. Lyden er dårlig, du kan finne en bedre versjon her.
  2. Installér Second Life.
  3. Manøvrer deg rundt i Second Life og snakk med andre du treffer på.
  4. Besøk InfoIsland, Second Life lenke til InfoIsland.
  5. Lag en bloggpost der du forteller om din digitale hverdag i SecondLife.


Bibliotekeksempler
Norgesbiblioteket i Second Life
Second Life Library 2.0 - bibliotektjenester i Second Life for bibliotekarer og bibliotekbrukere.

Frivillig ekstraoppgave
Kjøp deg World of Warcraft og spill!
NB! Spillet er særdeles avhengighetsskapende, så ikke glem å mate katten:-)

Ingen kommentarer: