Virtuelle verdener kan grovt deles i to typer:
- MMORPG, “Massive multiplayer online role-playing game” – Ligner på tradisjonelle dataspill i rollespill-sjangeren. Man får oppdrag som må løses, og man tjener penger og erfaringspoeng. Man må i stor grad løse oppgaver i samarbeid med andre spillere for å gjøre framskritt. Det største er i dag World of Warcraft med over 1.5 millioner spillere bare i Europa.
- Virtuelle verdener som har til hensikt å simulere virkeligheten. Her er målet å treffe venner og omgås i ulike sosiale sammenhenger; på konsert, utstilling, på pub osv. Ofte med valuta som kan veksles over i “virkelige” penger. Penger brukes til å kjøpe å selge ting som klær (til avataren) og eiendom. Second Life og Entropia universe er to eksempler.
Oppdagelsestur
Se denne introduksjonsvideoen om Second Life:
Les om World of Warcraft på Wikipedia
Utforskingsoppgave
- Gå til Second Life og opprett en bruker.
Denne danske videoen viser deg hvordan. Lyden er dårlig, du kan finne en bedre versjon her. - Installér Second Life.
- Manøvrer deg rundt i Second Life og snakk med andre du treffer på.
- Besøk InfoIsland, Second Life lenke til InfoIsland.
- Lag en bloggpost der du forteller om din digitale hverdag i SecondLife.
Bibliotekeksempler
Norgesbiblioteket i Second Life
Second Life Library 2.0 - bibliotektjenester i Second Life for bibliotekarer og bibliotekbrukere.
Frivillig ekstraoppgave
Kjøp deg World of Warcraft og spill!
NB! Spillet er særdeles avhengighetsskapende, så ikke glem å mate katten:-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar